Opdrachtgever   |      Kandidaat

Creativiteit Onder Horecaondernemers

Creativiteit Onder Horecaondernemers

Naast het feit dat er een noodfonds is wat voor sommige ondernemers de pijn iets verlicht is het mooi om te zien hoe Horecaondernemers creatief omgaan met hun branding of snel het roer omgegooid hebben naar een nieuw model. Creativiteit komt naar boven om zo min mogelijk inkomsten te verliezen en toch nog hun producten en sfeer naar de woonkamer van de consument weten te brengen.

Een van de horecaondernemingen die snel haar businessmodel verandert heeft is bijvoorbeeld Maud aan het zuiderdiep. Maud is een café voor de bier fijnproevers van de stad maar zij is snel geswitcht naar ‘bierwinkel’ om toch de gasten nog te bedienen en handel te kunnen drijven. Mensen kunnen daar nu in beperkt naar binnen om lekkere speciaal biertjes te halen en zo door te gaan met het proeven van hun fijne gerstemalen.

Veel restaurants in het centrum en omstreken zorgen ook dat hun menu’s nog aangeboden worden via bezorgservices of maken hun eigen creatieve oplossing. Herberg de Fazant in Oudemolen heeft bijvoorbeeld een drive-thru opgezet waarbij minimaal contact is en de hygiëneregels optimaal worden nageleefd. Bourgondisch genieten met kaarslicht kan dan toch nog maar even in de huiskamer met een beetje zelfbediening.
Echter voor de club-eigenaren is de situatie toch een heel erg schraal verhaal. Ik zie online een aantal cafe’s zoals bijvoorbeeld ‘de Doos’ in de Gelkingestraat die bonnen zijn gaan verkopen om de kas nog een beetje te spekken. Dankbaar worden de mensen die een bon gekocht hebben vermeldt in de stories op Instagram en de reacties hoe ze hun stamkroeg missen.

Iedereen probeert toch nog een beetje klandizie te houden of hun bedrijf op een digitale manier toch nog voor het publiek beschikbaar te maken. Donovan van de (bijna) gelijknamige Urban club in de Peperstraat staat nog wekelijks live op Instagram achter zijn draaitafel om het gemis van de dansavondjes iets te verlichten voor de trouwe klanten. Hij vergat de kinderen ook niet en draaide zelfs op de zaterdagmiddag nog een uur lang voor de kinderen thuis zodat die ook even konden uitrazen op leuke ‘kidsmuziek’.

De crisis treft iedereen en vooral ondernemers die compleet dicht moeten blijven door het virus. Het is prachtig te zien dat ondernemers de klap toch op proberen te vangen en vooral ook de liefde voor hun zaak en klanten toch nog naar buiten weten te brengen. Keep it up!

Horeca onder vuur Previous Post
Groningse studenten de dupe van coronacrisis. Hoe nu verder? Next Post