Skills van een horecatijgers
Stel je voor: Je vind een plekje op het zonovergoten terras, en niet veel later staat er iemand van de bediening om te vragen of je alvast wat te drinken wilt. Het zal bij jou als gast direct een verschil maken wanneer deze medewerker met een glimlach en enthousiasme de vraag stelt of met een grijns en een negatieve vibe. De gasten willen horecatijgers puur sang….
Horecamedewerkers beschikken over veel eigenschappen waarmee zij gasten een plezierige dag bezorgen, hieronder worden ze benoemd:
Enthousiasme
Horecatijgers kunnen gasten een beleving bezorgen waarbij ze met een voldaan gevoel vertrekken. Hierbij is enthousiasme een keyelement. Wanneer jij tevreden bent met het eten en drinken dat je serveert en enthousiasme uitstraalt, dan zullen de gasten dat ook zijn.
Flexibiliteit
In de Horeca is het belangrijk dat je flexibel bent. Je moet inzetbaar kunnen zijn op verschillende momenten, waardoor je vaak geen vaste uren hebt. Ook is het belangrijk om geen 9 tot 5 mentaliteit te hebben. Het kan zijn dat je langer door moet werken als de gasten het pand nog niet uit zijn of eerder weg kan als het niet zo druk is.
Een glimlach
De eerste indruk is heel belangrijk. Wanneer gasten met een warme glimlach worden ontvangen is de toon gelijk al positief gezet. Dit is fijn voor de gasten, maar een warme glimlach betekent ook dat jij plezier hebt in wat je doet en graag deze gasten wil bedienen.
Gastvrijheid
Mensen gaan uit eten voor het lekkere eten, maar ook voor de beleving. Hierdoor is het belangrijk voor horecatijgers om over een eigenschap als gastvrijheid te beschikken. De gasten moeten zich op hun kunnen gemak voelen. Dit doe je door te kijken of alles naar wens is of door hier en daar een praatje te maken met de gasten.
Met drie borden of een dienblad lopen
Horecagelegenheden hebben veel drukke periodes, dit betekent veel gasten en dus ook veel gerechten die uit de keuken bij de gast moeten komen. Hierdoor is het een grote pré wanneer horecatijgers met een dienblad en/of met drie borden kan lopen.
Kunnen rekenen
In de horeca wordt er veel gepind, maar ook vaak betaald met contanten. Meestal wordt er niet gepast betaald en moet jij snel en juist hoofdrekenen om de verrekening te kunnen doen.
Kennis
Soms krijg je vragen over bepaalde gerechten of wat er in de drankjes zitten. Het zorgt voor een professionele indruk wanneer jij precies kan opnoemen en uitleggen wat iets is of dat je advies kan geven over de verschillende wijnen op kaart.
Sterk in je schoenen staan
Het is vaak druk in horecagelegenheden en dat kan zorgen voor een verhoogd stress level bij gasten en collega’s. Wanneer het langer duurt voordat het eten komt kunnen de gasten ongeduldig raken en hun boosheid afreageren op jou. De kunst is dan om kalm en klantvriendelijk te blijven, maar wanneer het erop aankomt ook standvastig te zijn en sterk in je schoenen te staan.
Denk jij over deze eigenschappen te beschikken en lijkt het jou leuk om te werken bij een horecagelegenheid? Solliciteer dan direct via onze website en wordt een van onze nieuwe horecatijgers!
Wil je op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen in de horecabranche? Neem dan een kijkje bij onze artikelen!
Heb je een vraag? We helpen je graag verder. Bekijk eerst onze FAQ pagina of het onderwerp van jouw vraag er tussen staat. Heb je een andere vraag? Twijfel niet en neem contact op via het contactformulier!