Skip to content
Inlog kandidaat

Inlog opdrachtgevers

Trends in de horeca

2020 ging de boeken in als een jaar om nooit te vergeten of juist om heel snel te vergeten! Het was een somber jaar voor restaurants en de horeca in het algemeen. Ook het nieuwe jaar zit nog vol onzekerheden, maar er zijn ook zeker kansen te bekennen. In de nasleep van de Covid-19-crisis hebben bijvoorbeeld veel horecabedrijven ruimtes ingericht om buiten te eten, een trend die de komende jaren waarschijnlijk zal toenemen. Nu de horeca er anders uitziet dan normaal, vraagt dat om veranderingen en innovaties die misschien wel blijvend zijn.

Door corona zijn bepaalde trends in de horeca in een snelvaart ontstaan. In een jaar gekenmerkt door onzekerheid is één ding zeker: gastvrijheid zal nooit meer hetzelfde zijn. In 2021 zal de branche moeten uitzoeken hoe het uit de as zal herrijzen en sterker terug zal komen. Technologie speelt een belangrijke rol in de toekomst van de industrie en zal het komende jaar blijven domineren. In dit artikel lichten we enkele trends in de horeca uit die je in de toekomst kan gaan verwachten.

  1. Vooruit bestellen
    In de 24-uurs economie waar we in leven hebben steeds meer mensen behoefte aan een snelle service. Door vooruit te bestellen kunnen gasten hun bestelling op het door hen gewenste tijdstip afhalen, nadat ze thuis of onderweg al hun bestellingen gemaakt en betaald hadden
  2. Afhalen en bezorgen zijn de standaard
    Noodgedwongen gingen restaurants, cafés en hotels het afgelopen jaar op zoek naar manieren om omzet te genereren en operationeel te blijven. Dé oplossing: maaltijdbezorging en afhalen. Nu ook het grote publiek heeft ontdekt dat maaltijdbezorging meer inhoudt dan alleen pizza en horeca-ondernemers veel tijd en geld hebben gestoken in de perfectionering van hun bezorging en afhaal kunnen we maaltijdbezorging een blijvertje noemen. Dat is ook terug te zien in de cijfers. Volgens een onderzoek van Deloitte zal maaltijdbezorging jaarlijks met 10% blijven groeien, tot een waarde van 25 miljard dollar in Europa in 2023. Maaltijdbezoringsapps als UberEats en Thuisbezorgd – en de COVID-19-maatregelen – zijn de drijvende kracht geweest achter een sterke groei in 2020. 
  3. Contactloze technologie
    Om te voldoen aan nieuwe verwachtingen van gasten op het gebied van afstand en hygiëne, moeten horecazaken zich aanpassen door middel van digitale oplossingen. Contactloze betalingen of QR-codes, waarmee gasten vanaf hun telefoon het menu kunnen raadplegen en zelfs kunnen betalen, zijn razend populair geworden. Uit onderzoek bleek dat maar liefst 38% van de Nederlanders graag bestelt en betaalt via een app. Niet alleen voor gasten is dit een fijne ontwikkeling, maar ook voor horeca-ondernemers is dit een trend die ze met open armen ontvangen. Door de versnelde manier van bestellen, heeft de bediening meer tijd over om zich te concentreren op de gasten of kan er op personeelskosten worden bespaard.
  4. Virtuele restaurants
    Wat moeten we ons daarbij voorstellen? Dark kitchens of ghost kitchens zijn restaurants zonder fysieke locatie die vaak op een centrale plek – ergens in de stad – een ruimte huren en vanuit hier maaltijden bezorgen. Een andere mogelijkheid is dat bestaande keukens een virtueel restaurant opzetten, bijvoorbeeld een Italiaans restaurant die ook Mexicaanse burritos gaat verkopen onder een andere naam. Nog meer keuze voor de consument, en dus nog meer concurrentie voor ondernemers.
  5. Intieme restaurantjes
    Iets wat vroeger doodnormaal was, nu ineens zo ‘onveilig’ kan voelen, het kan: Een bomvol restaurant. Het is de verwachting dat gasten op zoek gaan naar intimiteit, een afgesloten plekje waar weinig tafeltjes te vinden zijn.
    Want met je eigen (kleine) gezelschap eten en drinken in een afgesloten plekje, geeft een veilig gevoel. Lange tafels zullen nog wel even vermeden worden. Flexibele en ruimere indelingen zullen de standaard worden, waardoor het werken in shifts misschien wel blijvend is.

Als we terugkijken op al deze trends kan je wel één conclusie trekken, gastvrijheid zal nooit meer hetzelfde zijn. De Covid-19-crisis heeft een grote impact op de samenleving en zo ook op de horeca, waarbij de toenemende digitalisering een hoofdrol speelt!

De horeca blijft vooralsnog een van de aantrekkelijkste branches voor jongeren en studenten om op flexibele basis bij te verdienen. Dus grijp je kans, want we hebben je hard nodig!

Auteur: Mauro Cardinaal
Artikel over: Trends in de horeca

MCP Horeca is een uitzendbureau gespecialiseerd in het uitzenden en detacheren van horecapersoneel. Van afwassers tot barmedewerkers, MCP zorgt voor flexibiliteit in jouw horecaonderneming.

Algemeen

Vacature overzicht

Cao Horeca

Cao ABU

Privacy Statement

Cookie Statement

FAQ

Algemene voorwaarden

Moermanskweg 2 (Tradecenter)
9723 HM Groningen
E-mail: info@mcphoreca.nl
Telefoon: 050 21 12 949
KvK 69153043

Volg ons
Start een gesprek
Hi! Klik op een van ons om te praten via Whatsapp
Ons team reageert normaal binnen enkele minuten.
Accepteer aub onze privacy beleid om een gesprek te starten.